سود پرک
نوشته شده توسط : نوین تجارت

سود پرک | سود سوز آور | کاستیک سودا

نام صنعتی : کاستیک سودا ، سود سوز آور

فرمول شیمیایی :  NaOH

خلوص و آنالیز سود پرک :    %۱± ۹۸    

سود جامد پرک , هیدروکسید سدیم جامد ,کاستیک سودا ,سود کاستیک,سود کاستیک پرک ,سود پرک, چرب گیر صنعتی ,هیدروکسید سدیم, چربی گیرصنعتی , سایر نامهای دیگر این محصول شیمیایی می باشد.

سود پرک چیست ؟

سود پرک ماده‌ای جامد و سفیدرنگ و به شکل پرک شده و یا گرانوله که با دمای ذوب ۱۳۹۰ درجه سانتی‌گراد و چگالی ۲,۱۳ گرم بر سانتی مکتر مکعب می‌باشد.

مشخصات و خواص فیزیکی و شیمیایی ماده سود جامد پرک  بصورت جامد سفید رنگ و بدون بو می باشد .  نقطه ذوب سود پرک : ۳۲۱ درجه سانتی گراد،  نقطه جوش سود پرک: ۳۸۵ درجه سانتی گراد

سود کاستیک ، بسهولت می‌تواند رطوبت هوا را جذب نماید و بهمین دلیل ، باید هنگام حمل و نقل ، تحت پوشش‌های حفاظتی لازم قرار گیرد. سود سوزآور ، در تماس با پوست ، دارای اثر خورندگی است و برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن ، هنگام استفاده باید مورد توجه قرار گیرد.

سود پرک به رنگ سفید و بدون بو می باشد و به صورت پرک یا پولک و یا گرانوله عرضه می شود. این ماده شیمیایی در آب بسیار محلول است . حل شدن سود سوزآور در آب فرآیندی گرماده بوده و در اثر حل شدن آن در آب گرمای زیادی آزاد می شود. سدیم هیدروکسید در اتانول و متانول حلالیت کمتری دارد در حالی که در اتر و دیگر محلول های غیر قطبی حل نمی شود.

 

بسته بندی سود پرک:

سود پرک محصول نهایی یکی از پر مصرفترین مواد شیمیایی در کشور و دنیا ( سود سوز آور ، کاستیک سودا ) در کیسه های دو لایه و لمینت دار دو جداره از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن با وزن خالص ۲۵ کیلوگرم بسته بندی می شود. و در بسته بندی سود پرک صادراتی توجه وافری به کیفیت و نوع بسته بندی اعمال میگردد.

 

فروش سود پرک

بنا به سفارش خریداران فروش سود پرک در کیسه های ۲۵ کیلوگرمی ۲ جداره در کیسه های جامبوبگ و پالت یک تنی بسته بندی و ارائه می شود. و بسته بندی در بشکه های ۲۵ کیلوگرمی نیز امکانپذیر است.

سود جامد پرک بعنوان نوعی چربی گیرصنعتی قوی برای کارخانجات کشور محسوب میگردد  وسود پرک موجب انحلال پذیری چربی موجود در سطوح فلزی  ، کف و در هر سطحی می شود که در اصطلاح شیمیایی به آن «صابونی شدن» گفته می شود. اصطلاح شیمیایی عامیانه آن لوله واکن نیز می باشد

آبپوشهای سود پرک ( هیدروکسید سدیم ) شناخته شده‌اند و محلول قلیایی قوی در آب پدید می‌آورد، یعنی در آب بطور کامل به یونهای تشکیل دهنده‌اش ( +Na و -OH )تفکیک می‌شودعنوان یک باز قوی ، یکی از مواد شیمیایی صنعتی بسیار مهم بشمار می‌رود.

 

روش تولید سود پرک از سود مایع:

سود مایع(هیدروکسید سدیم )تولیدی شرکت های پتروشیمی اروند ، پتروشیمی،آبادان ، پتروشیمی بندر امام ،کارخانجات تولیدی  شرکت کلران سمنان ، شرکت صدرای قم ، شرکت کبودان ارومیه ، شرکت نیرو کلر اصفهان شرکت ، پارس کلر تبریز و سایر واحد های تولیدی دیگر توسط تانکرهای ویژه حمل سود مایع  به کارخانجات زنجیره ای و تحت پوشش و نظر در تهران ، خوزستان ، بندر امام ، بندر ماهشهر ، بهبهان ، رامهرمز، تبریز ، قم منتقل شده و ضمن انجام فرآیند تلغیظ در خطوط تولید با طراحی نوین و مدرن تحت نظر پرسنل مجرب به سود پرک جامد با خلوص 98 الی 99 درصد که به صورت پولک های سفید رنگ است تبدیل و ضمن  بسته بندی اصولی و با نام برند های  اکسین سود ، کیمیا سود ، و و غیره  بصورت مستقیم و یا توسط نمایندگی های مجاز در سطح استانهای کشور و به قیمت رقابتی عرضه می شود.

روش تهیه سود مایع به روش ممبران :

هیدروکسید سدیم ماده شیمیایی بعنوان محصول واکنش کاتدی در فرایند الکترولیز نمک طعام به شیوه های دیافراگمی،غشایی و جیوه ای قابل تهیه می باشد لیکن نوع حاصل از فرایند شیوه غشایی خالص تر است.

 

تولید سود پرک

کاربرد سود پرک در صنایع :

سود پرک به عنوان باز قوی و بسیار پرکاربرد در صنعت می باشد. حدود 56 درصد سود پرک تولید شده در صنعت مورد استفاده  قرار می گیرد که 25 درصد آن در صنعت کاغذ سازی می باشد. سود پرک نیز در تولید نمک های سدیم و مواد شوینده، تنظیم pH، و سنتز آلی استفاده می شود.

سود پرک از قرن ها قبل استفاده می شده است. مصریان باستان از سود سوزآور در غلظت های پایین به همراه خاکسترهای گیاهی برای تهیه آب قلیایی استفاده می نمودند.

سدیم هیدروکسید یک چربی گیر قوی است و زمانی که در تماس با چربی قرار گیرد به راحتی آن ها را در خود حل می کند.

تولید سود سوزآور در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد، از جمله در تولید مواد شیمیایی ( ۵۰ درصد ) ، ابریشم مصنوعی ، خمیر کاغذ و کاغذ ( ۱۵ درصد ) ، آلومینیوم ( ۱۰ درصد ) ، مواد پتروشیمی و پارچه ( ۵ درصد ) ، صابون و مواد شوینده ( ۵ رصد ) بکار می‌رود.در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد، از جمله در تولید مواد شیمیایی، ابریشم مصنوعی، خمیر کاغذ و کاغذ، در تولید رنگ، آلومینیوم، مواد پتروشیمی و پارچه، صابون و مواد شوینده بکار می‌رود همچنین در آزمایشگاهها برای تعیین غلظت اسیدهای مجهول در سنجش حجمی (تیتراسیون) اسید – باز از محلول قلیایی هیدروکسید سدیم استاندارد استفاده می‌شود.

سود پرک در صنایع غذائی ، صنایع شیر ، صنعت کنسرو سازی ،صنعت نوشابه سازی

سود پرک در کارخانه جات قند و شکر ، کارخانه جات روغن و در تولید چرب گیر ها

سود پرک در صنایع فلزی و تولید شیشه ، صنایع روی ، آلومینیوم ، گالوانیزه و آبکاری

سود پرک در صنایع دارو سازی ، الکل سازی و آرایشی و بهداشتی و سایر صنایع وابسته

سود پرک در خنثی سازی اسید و باطری سازی و حفاری چاههای نفت و سایر صنایع

سود پرک در صنعت  فلزی و تولید شیشه روی ، آلومینیوم ، گالوانیزه و آبکاری

سود پرک در صنعت باطری سازی و خنثی سازی اسید و باطری سازی

سود پرک در صنعت  دارو سازی ، الکل سازی و آرایشی و بهداشتی

سود پرک در صنعت تولید چرب گیر ها و سایر صنایع وابسته

سود پرک در صنعت تولید مواد شوینده و ضدعفونی کننده

سود پرک در صنعت نفت و گاز و پترو شیمی

سود پرک در ساخت رزین های اپوکسی

سود پرک در صنعت تولید کارتن و کاغذ

سود پرک در صنعت چرم و نساجی

سود پرک در صنعت رنگ رزی

سود کاستیک در تولید کارتن و کاغذ

سوز آور در ساخت داروهای ضد انعقاد

سود سـوز آور در صنـایع چرم و نساجی

سود سوز آور در تولید سلول های سوختی

سود سـوز آور در تولید انواع مواد شیمیایی

سود کاستیک پرک قوی ترین چرب گیر صنعتی

کاستیک سودا در صنایع نفت و گاز و پترو شیمی

هیدروکسید سدیم در خنثی سازی اسید و باطری سازی

سود پرک در تصفیه آب و فاضلاب برای کاهش اسیدیته آب

سود جامد پرک در تولید چرب گیر ها و سایر صنایع وابسته به آن

سود کاستیک پرک در صنـایع غـذائی ، صنـایع شـیر ، کنسرو سازی

سود پرک کاستیک در نوشابه سازی ,کارخانه قند و شکر ، گارخانه روغن

سود سـوز آور پرک در صنایع دارو سازی ، الکل سازی و آرایـشی و بهداشتی

هیدروکسید سدیم در صنایع فلزی و تولید شیشه روی ، آلومینیوم ، گالوانیزه و آبکاری

در صنعت پالایش نفت و گاز ، از سود کاستیک برای حذف ترکیبات اسیدی از گاز های سوختی پیش از ورود به محیط استفاده می شود. بعنوان مثال گازهایی که از سوزاندن سوخت های فسیلی منتشر می شوند، حاوی مقادیر قابل توجهی اکسید گوگرد هستند. یکی از راه هایی که برای حذف اکسیدهای گوگرد وجود دارد، شست و شوی گازهای سوختی با استفاده از محلول سود کاستیک می باشد.

از سود پرک در حالت مایع (سود مایع) برای تمیز کردن محیط (رزین ها) و سیستم کروماتوگرافی استفاده می شود.  مزیت استفاده از سود کاستیک برای پاکسازی محیط و سیستم کروماتوگرافی شامل بازده مناسب، هزینه اندک و سهولت در تشخیص و شناسایی مقادیر به جامانده آن می باشد. همانند سایر عامل های پاکسازی کننده، هنگام استفاده از سود سوزآور، از روش مخصوص و ویژه برای پاکسازی سیستم ها و محیط های کروماتوگرافی باید استفاده شود.

دو مورد از مهمترین محصولاتی که حاوی سود کاستیک هستند و در مصارف خانگی استفاده می شود، محلول های لوله بازکن و محلول  های سفید کننده هستند.  در خانه اغلب لوله ها به دلیل روغن و چربی مسدود می شوند. محلول های تمیز کننده و لوله باز کن که حاوی سدیم هیدروکسید هستند (به شکل جامد یعنی سود پرک یا به صورت محلول در آب یعنی سود مایع) چربی ها را به صابون که محلول در آب است، تبدیل می کند. همچنین هنگام حل شدن سود پرک در آب میزان زیادی گرما آزاد می شود. این گرما نیز به رفع گرفتگی لوله ها کمک می کند.  سدیم هیدروکسید در صورت تماس به پوست و چشم انسان آسیب می رساند. اگر مقدار زیادی سود پرک به لوله گرفته وارد شود، گرمای ایجاد شده در اثر واکنش با آب می تواند موجب به جوش آمدن آب شود. که بر اثر این اتفاق، ذرات آب  و سود کاستیک به اطراف پاشیده می شود. برخی لوله بازکن ها حاوی ذرات ریز آلومینیوم نیز هستند، آلومینیوم به سود کاستیک در آب واکنش می دهد و گاز هیدروژن تولید می کند. حباب های هیدروژن به آشفته کردن  محلول و در نتیجه باز کردن لوله های گرفته و مسدود شده کمک می کند.

سود پرک  با استفاده از سود کاستیک مایع تولید شده در پتروشیمی‌ها طی فرایند تغلیظ و تبخیر تولید می شود.واحد های تولیدکننده سود پرک به منظورتولید سود پرک از سود مایع استفاده می کنند.در  فرایند تولید سود پرک ابتدا سود مایع ۵۰% بوسیله تانکرهای مخصوص حمل سود کاستیک مایع  به کارخانه‌های تولید کننده سود جامد کاستیک منتقل شده و پس از آن سود مایع طی فرآیند تولید در خطوط تبخیر، ضمن تبخیر آب موجود در آن و طی مراحل و نظارت دقیق به سود جامد  پرک با خلوص %۹۹-۹۸۸% تبدیل می شود.

 

نحوه نگهداری سود پرک:

ماده ای پایدار است که درآب محلول می گردد ، درصورت تماس با هوا با رطوبت هوا و دی اکسید کربن ترکیب می شود با اسیدها واکنش می دهد ، در اثر انحلال در آب یا واکنش با اسید گرمای زیادری آزاد می کند مقادیر مجاز : 2 میلی گرم در مترمکعب

خطرات آتش سوزی و انفجار و اقدامات مربوطه:

فاقد خطر انفجارو آتش سوزی می باشد ولی درصورت تماس با رطوبت گرمای انحلال آن شدید می باشد .

ملاحظات بهداشتی در مورد سود پرک، msds سود پرک:

راههای جذب : چشم / پوست مخاط / تنفسی

خطرات علائم بالینی تماس با ماده : تماس با سود برای کلیه قسمتهای بدن خطرناک می باشد میزان جراحت وارده بستگی به دمای سود و مدت زمان تماس دارد درصورت تماس با پوست ابتدا حالت لغزنده (صابون شکلی) روی پوست چسبیده و سپس سوزش پوست شروع و با گذشت زمان سوختگی شدید می گردد.

درصورت ورود به چشم می تواند باعث افت بینایی یا کوری دائم شود .

ورود غبار سود به دستگاه تنفسی باعث سرفه های شدیدو سوزش دستگاه تنفسی می گردد. درصورت ورود به دستگاه گوارشی باعث سوختگی و التهاب قسمتهای مختلف از قبیل دهان و زبان می گردد.

آلودگی با سود سوزآور و کمکهای اولیه :

پوست و عضلات : بلافاصله کلیه لباسهای آلوده را از بدن خارج و محل آلودگی را با آب بشوئید تا حالت چربی آن مرتفع شود سپس محل ار با محلول کلرید آمونیوم 5% شستشو دهید.

چشم : بلافاصله چشم را حداقل به مدت 15 دقیقه با آب فراوان شستشو دهید . توجه داشته باشید که براثر سوزش شدید پلک چشم بسته می شود که لازم است آن را با دو انگشت باز نگهدارید. پس از شستشوچشم را با محلول رقیق اسید بوریک شستشو دهید و هرگز از کلریدآمونیوم برای شستشوی چشمها استفاده نکنید . پس از اقدامات فوق مصدوم را به پزشک برسانید .

دهان : دهان را با مقدار زیادی آب شستشو دهید و سپس از روغنهای استریل روی محل آلودگی استفاده کرده و سپس تخلیه نمائید درصورت سوزش زبان و لبها می توان از یک قطعه یخ جهت کاهش استفاده کرد .

لوازم حفاظت فردی :لباسهای آستین دار غیرپشمی ترجیحاً کتانی ، دستکش لاستیکی ، کتانی یا چرمی ، کلاه لبه دار ، چکمه لاستیکی پاشته دار، پوشش محافظ صورت وگردن

ملاحظات زیست محیطی:

نگهداری و  حمل ونقل سود پرک :  به دور از رطوبت و دی اکسید کرین هوا و در ظروف  دربسته نگهداری می شود.

نشتت و ریزش :  درصورت ریزش قابل شستشو یا جمع آوری می باشد .

نحوه دفع ضایعات : با اسیدها قابل خنثی سازی و با آب قابل شستشو است .

آسیب رسانی به محیط زیست : باعث افزایش قلیائیت آبها و خاک می گردد.

 

دستورالعمل بهداشتی ، ایمنی و زیست محیطی سود پرک MSDS

1. ماده و مشخصات شرکت

نام ماده     سود پرک

نام شيميايي              سديم هيدروکسيد

نام هاي متعادف       سود سوز آور ، کاستيک سودا ، سوداي قليايي

کاربرد     صنايع غذايي، کاغذ و خمير کاغذ، آب و فاضالب، چرم و نساجي، داروسازي و ...

شماره انجمن شيمي امريکا      1310-73-2

شماره اتحاديه اروپاي              سود سوز آور ، کاستيک سودا ، سوداي قليايي

 

2. ترکیب ، مواد تشکیل دهنده

چگالی      دمای جوش              دمای ذوب               خلوص    جرم مولکولی          فرمول شیمیایی       نام شیمیایی

2.13 (g cm-3)      1388 C° 318 C°    %98        39.9971 (g mol-1)             NaOH    سدیم هیدروکسید

 

3.  هشدارها

هشدار      اندام های مورد آسیب              چشم . دستگاه تنفسی . پوست

بررسی اورژانسی   ممکن است باعث تحریک شود یا به چشم، پوست،دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی آسیب بزند.

راه های مواجهه      استنشاق، تماس با پوست، تماس چشمی

چشم         باعث سوختگی شدید چشم می شود و در اثر آسیب جدی کوری چشم را نیز به همراه دارد.

پوست      در اثر تماس با پوست باعث تحریک شدید و سوختگی می شود.

استنشاق   تحریک شدید تنفسی و در نتیجه خس خس، اِدِم ریوی و نارسایی تنفسی را در پی دارد.

بلعیدن      باعث سوختگی لب، دهان، مری و دستگاه گوارشی می شود و اسهال و استفراغ را به همراه دارد.

اثرات مزمن            تماس طولانی مدت با پوست، پوست را دچار سوختگی شدید، سوزش و آماس می کند

 

4. خاموش کردن آتش

آتش          عنصر خاموش کننده               از عامل خاموش کننده مناسبی برای مهار آتش استفاده نمایید. هرگز از آب استفاده نکنید.

تجهیزات حفاظتی    اگر می توانید ظرف حاوی سود پرک را با احتیاط از محل آتش سوزی دور نمایید. لباس های حفاظتی مناسب از جمله کلاه ایمنی و ماسک صورت بپوشید.

سایر توضیحات       در اثر حرارت ممکن است تجزیه شده و بخار سمی تولید شود.

 

5. کمک های اولیه

کمک های اولیه      تماس چشمی            از عامل خاموش کننده مناسبی برای مهار آتش استفاده نمایید. هرگز از آب استفاده نکنید.

تماس با پوست         لباس ها و کفش های آلوده را به آرامی از تن خارج نموده و بسرعت ناحیه آسیب دیده را به مدت 15 دقیقه با آب و صابون ملایم شستشو دهید. فورا به پزشک مراجعه کنید و حتما قبل از استفاده مجدد، لباس های آلوده را بشویید

استنشاق   به فضای باز با هوای تازه بروید . درصورت مشکل در تنفس از ماسک اکسیژن استفاده نمایید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

بلعیدن      دهان مصدوم را شستشو داده و به وی مقدار زیادی آب بخورانید. هرگز او را وادار به استفراغ نکنید، اما اگر استفراغ کرد باید او را رو به جلو خم کنید. در صورت امکان پس از خوردن آب به فرد شیر دهید. دقت کنید که فرد حتما هوشیار باشد

توصیه کلی             مصدوم را گرم نگه دارید. در صورت کوتاهی تنفس، از ماسک اکسیژن استفاده کنید. فوریت های پزشکی ضروری ست. مطمئن شوید که تیم پزشکی راجع به ماده و اصول ایمنی آن (برای محافظت از خود) آگاهی لازم را دارد

 

6.اقدامات اولیه هنگام پخش تصادفی

روش های تخلیه      قبل از ورود به فضای بسته، آن را تهویه نمایید. پرسنل غیر ضروری را از محل دور کنید.

روش مهار               از ریختن سود پرک در آبراه، فاضلاب و زیر زمین اجتناب کنید. اگر می توانید با احتیاط جریان آن را متوقف نمایید

روش تمیز کردن     توسط بیل یا بیلچه آن را جمع آوری نمایید. از تشکیل گرد و غبار ماده در هوا جلوگیری کنید

 

7.حمل و نقل و انبار داری

حمل و نقل و انبار داری         بسته بندی                سودپرک در کیسه های دوجداره پلی پروپیلن و پلی اتیلن با دوخت مناسب بسته بندی میشود.

حمل و نقل              کانتینر را با احتیاط حمل کنید. هنگام جا به جایی مراقب باشید ماده با پوست، چشم و لباس تان تماسی نداشته باشد و گرد و غبار آن وارد مجاری تنفسی نشود. بعد از حمل آن و قبل از غذا خوردن حتما دست های خود را بشویید. اگر آب یا اسید به سود پرک اضافه شود حرارت قابل توجهی تولید می کند، بنابراین هنگام محلول ساختن آن ، سود پرک را توسط میله همزن ثابت به آب یا اسید اضافه نمایید

انبار داری               هنگام حمل و انبار کردن احتیاط کنید. کانتینر را خشک، خنک و با هوای مطبوع نگه دارید. سود پرک را از مواد غذایی، نوشیدنی، غذاهای حیوانات و دسترس کودکان دور نگه دارید

 

8. تجهیزات حفاظت فردی

تجهیزات حفاظت فردی

تجهیزات حفاظت دست

تجهیزات حفاظت پا

تجهیزات حفاظت بدن

چشم         عینک ایمنی مواد شیمیایی بزنید و از محافظ صورت استفاده کنید. شستشوی چشم و دوش اضطراری توصیه می شود.

پوست      روپوش حفاظتی با آستین بلند بپوشید. استفاده از کفش و پیشبند نفوذناپذیر و دستکشی از جنس پلاستیک، نئوپرن و نترل توصیه می شود

دستگاه تنفسی          وقتی کارگران با غلظت بالاتر از حد استاندارد مواجه می شوند، باید از ماسک مخصوص استفاده نمایند

 

9. ملاحظات زیست محیطی

ملاحظات زیست محیطی        نگهداری و حمل     به دور از رطوبت و دی اکسید کربن هوا و در ظروف دربسته نگهداری می شود

نشت و ریزش         در صورت ریزش قابل جمع آوری می باشد

نحوه دفع ضایعات   با اسید ها قابل خنثی سازی ست

آسیب رسانی            باعث افزایش قلیایی آب و خاک می گردد

 

10.   اطلاعات زیست شناختی

اطلاعات زیست شناختی         ملاحظه عمومی      ورود سود پرک به محیط زیست باعث افزایش قلیایی خاک و آب می شود

 

ویژگی های شیمیایی سود پرک :

واکنش با اسید  : سود پرک با اسید های پروتون دار واکنش می دهد تا آب و نمک تولید کند. برای مثال وقتی سود پرک با کلریدریک اسید واکنش می دهد ، سدیم کلرید تشکیل می شود :

(NaOH(aq) + HCl(aq) → NaCl(aq) + H2O(l

به طور کلی چنین واکنش های خنثی با یک معادله یونی خالص ساده نشان داده می شوند :   (OH−(aq) + H+(aq) → H2O(l

 

واکنش اکسید اسید :

سود پرک همچنین با اکسید اسید هایی مانند دی اکسید گوگرد واکنش می دهد. این واکنش ها اغلب برای سایش گازهای اسیدی مضر (مثل So2 و H2s) که از سوختن زغال سنگ تولید می شود استفاده می شود و در نتیجه از انتشار این گاز ها در اتمسفر جلوگیری می کند. به عنوان مثال :

2NaOH + CO2 → Na2CO3 + H2O

 

واکنش با فلزات :

سدیم هیدروکسید در واکنش با فلز آلومینیوم گاز هیدروژن تولید میکند.

 Al + 2 NaOH + 6 H2O → 2 NaAl(OH)4 + 3 H2

 

سود پرک رسوب گیر :

برخلاف سود پرک، هیدروکسید های بیشتر فلزات رسانا غیر محلول هستند، بنابرین سود پرک می تواند به عنوان رسوب گیر هیدروکسید های فلزات رسانا استفاده شود. در اثر انحلال پذیری یا رسوب گیری سود پرک با این ترکیبات باعث نمایان شدن این رنگ ها می شود. : آبی-مس ، سبز- آهن (II) ، زرد/قهوه ای- آهن (III)  .روی و نمک سرب دار در سدیم هیدروکسید اضافی حل می شوند تا محلول شفافی از Na2Zno2  یا Na2PbO2 تشکیل شود. هیدروکسید آلومینیوم به عنوان یک فلوکولانت (پودر تصفیه آب) برای فیلتر کردن ذرات معلق در  تصفیه آب استفاده می شود. آلومینیوم هیدروکساید در واکنش با سدیم هیدروکسید یا کربنات از آلومینیوم سولفات در فرآیند تصفیه جدا می شود.

  Al2(SO4)3 + 6 NaOH → 2 Al(OH)3 + 3 Na2SO4

Al2(SO4)3 + 6 NaHCO3 → 2 Al(OH)3 + 3 Na2SO4 + 6 CO2

 

محیط زیست            غلظت های زیاد سبب نابودی جانداران می شود. گاز کربنیک موجود در هوا با ترکیب سود پرک تاثیر آن را تا حدی کاهش می دهد

قابلیت تجزیه           در مقابل حرارت و آتش تجزیه می شود و بخار سمی تولید می کند

محیط آبزیان            10 تا 20 میلی گرم آن در آب ، موجب مرگ 50 درصد ماهی ها می شود

 

CONTENT            Test Result

NaOH    98%±1 MIN

Na2CO3                0.1% MAX

NaCl       500 PPM MAX

Sillcates(SiO2)    5.0 PPM

Aluminium(Al2O3)           2.0 PPM

Calcium Oxide(CaO)        0.5 PPM

Cd           Max 0.1 mg/kg

Color Sodium (Na2ClO3)               60.0 PPM

Sodium Sulphate (Na2SO4)         9.0 PPM

Ni            5 PPM Max

Fe           15 PPM Max

Hg           0

Heavy Metals   Trace

 

سود پرک به‌عنوان یک ماده قلیایی قوی و به دلیل خاصیت واکنش‌پذیری بالا با بسیار از مواد کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. سود کاستیک واکنشگر سریع‌تر و ماده قلیایی قوی‌تری نسبت به سایر مواد بازی می‌باشد. این ماده به‌صورت محلول در آب دارای ثبات بیشتری بوده و در حالت محلول می‌تواند ذخیره‌سازی یا منتقل شود. این ماده در طی فرایندهای شیمیایی محصولات جانبی نامطلوب مانند کربن دی‌اکسید یا سایر کربنات‌ها را تولید نمی‌کند. از جمله موارد استفاده از سود پرک | موارد استفاده از سود سوزآور | موارد استفاده از  سود کاستیک | موارد استفاده از  سود مایع| موارد استفاده از  سدیم هیدروکسید در صنایع تولید کاغذ و خمیرکاغذ، تولید  آلومینیوم، جوهر زدایی از کاغذهای باطله، تصفیه آب و بسیاری صنایع شیمیایی دیگر می‌باشد. سود پرک ماده اولیه در تولید بسیاری از مواد شیمیایی می‌باشد. این ماده به‌عنوان یک حد واسط و واکنش‌دهنده در فرایندهایی که بسیاری از مواد اعم از: حلال‌ها، پلاستیک، الیاف مصنوعی، سفیدکننده‌ها، چسب، پوشش‌ها، جوهر، رنگ، علف‌کش‌ها و مواد دارویی مانند آسپرین تولید می‌شوند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. سود پرک کاستیک همچنین در صابون‌سازی و ساخت مواد شوینده، صنایع نفت و گاز، صنعت سرامیک، خنثی‌سازی پسآب های اسیدی و تمیز کردن و حذف نمودن ترکیبات اسیدی از گازهای خروجی استفاده می‌شود.

موارد استفاده از سود پرک :

  • تولید مواد شیمیایی: در صنایع شیمیایی حدود ۴۰ درصد از سود کاستیک تولیدی به‌عنوان یک ماده اولیه و پایه برای تولید بسیاری از مواد شیمیایی مصرف می‌شود.
  • محصولات شوینده و ضد عفونی کننده :  سود کاستیک برای تولید صابون و مواد شوینده مختلف با کاربردهای گوناگون خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. محلول های سفیدکننده کلری (سفیدکنند های حاوی کلر مانند سدیم هیپوکلرید یا همان آب ژاول) از ترکیب کلر و محلول سود کاستیک حاصل می شود. محلول های لوله بازکنی که حاوی سود سوز آور هستند، با تبدیل چربی ها و مواد روغنی که پتانسیل انسداد لوله ها و مسیرهای آب و فاضلاب را دارند، به مواد صابوبی محلول در آب، از انسداد لوله ها جلوگیری می کنند.
  • پزشکی و دارو سازی : سود پرک در تولید بسیاری از مواد دارویی و پزشکی از  مسکن های ساده مانند آسپرین گرفته تا مواد ضد انعقاد که می تواند از انعقاد خون جلوگیری کند و در داروهای ضد تصلب شرایین کاربرد دارد ا،ستفاده می شود.
  • خمیرکاغذ و تولید کاغذ: خمیرکاغذ تولیدشده با روش سولفات و سولفیت از طریق حذف ترکیبات لیگنین با استفاده از واحدهای چندگانه استخراج توسط سود مایع، خالص سازی می‌شوند. همچنین در برخی از کارخانه‌هایی که از فرایند کرافت برای تولید کاغذ استفاده می‌کنند، از سود مایع استفاده می‌شود. علاوه بر مصارف عنوان شده برای سود پرک، در صنعت کاغذ سازی این ماده  شیمیایی به‌منظور حذف اولیه جوهر از کاغذهای بازیافتی کاربرد دارد.
  • سلفون و ابریشم مصنوعی: تولید الیاف با استفاده از فرآیند ویسکوز (Viscose process) در دو مرحله اصلی نیاز به سود پرک دارد. سلولز به منظور افزایش استحکام و براقی و در نتیجه تولید سلولز قلیایی توسط سود مایع مورد فراوری قرار می‌گیرد،  پس از آن سلولز به دست آمده برای تولید ماده ویسکوز که برای اکسترود کردن الیاف ابریشم مصنوعی و فیلم‌های سلفون مصرف می‌شود در سود پرک مایع رقیق حل می‌شود.
  • استخراج آلومینیوم: کاربرد سود کاستیک در صنعت آلومینیوم سازی برای حل کردن سنگ معدن بوکسیت که ماده اولیه تولید  آلومینیوم است و رسوب گذاری آلومینا استفاده می‌شود. همچنین سود کاستیک به‌منظور براق‌کننده شیمیایی محصولات آلومینیومی مورد مصرف است.
  • صابون‌سازی: سود کاستیک چربی‌ها را به صابون‌های سدیمی محلول در آب تبدیل می‌کنند (فرایند صابون سازی)
  • پارچه: در این صنعت از سود پرک به‌منظور تمیزکاری، سفید کردن و افزایش براقی و استحکام پارچه استفاده می‌شود.
  • تولید نفت و صنعت پالایش: سود کاستیک به عنوان جاذب کربن دی اکسید در برش‌های سبک و به عنوان جاذب سولفیدها در خالص سازی برش‌های مختلف نفتی استفاده می‌شود. همچنین سود سوزآور به همراه کلر برای فرایند شیرین سازی هیپوکلریتی که فرایندی برای حذف ترکیبات مختلف گوگردی است کاربرد دارد.
  • استفاده به‌جای سودا اش (Soda Ash): سود پرک به عنوان جایگزین برای سودا اش در بسیاری از کاربردها در صنایع  شیشه‌سازی، کاغذسازی، خمیرکاغذ، فسفات و سیلیکات کاربرد دارد.
  • تولید مواد غذایی : سدیم هیدروکسید در تولید و فراوری چندین ماده غذایی استفاده می شود. مانند استفاده از سود کاستیک در به عمل آوری زیتون و یا در فرآیند تولید نوعی چوب شور برای ایجاد خاصیت تردی. از سود پرک برای جدا کردن پوست سیب زمینی ، گوجه فرنگی و سایر میوه ها برای کنسرو سازی استفاده می شود. همچنین از سود سوز آور برای جلوگیری از رشد باکتری ها و کپک ها در برخی مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن ها استفاده می شود.
  • تصفیه آب و فاضلاب : در تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، از سود پرک برای کنترل میزان اسیدیته آب و کمک برای حذف فلزات سنگین از آب استفاده می شود. همچنین سود کاستیک در تهیه سدیم هیپوکلرید (آب ژاول) که یک ماده ضد عفونی کننده است، استفاده می گردد.
  • انرژی :  از سود کاستیک در تولید سلول های سوختی استفاده می شود. در ساخت رزین های اپوکسی (Epoxy resins) که در توربین ها بادی مورد استفاده قرار می گیرد، از سود پرک استفاده می شود.
  • سوخت‌های تجدید پذیر: سود پرک برای تنظیم pH و تولید سدیم متیلات در فرآیند تولید بیواتانول و بیودیزل کاربرد دارد.

 

 

تلفن دفتر فروش : 02133324980

تلفن همراه : 09128124103





:: برچسب‌ها: سود پرک , سود سوز آور , کاستیک سودا , فروش سود پرک , سود پرک 98 درصد , ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: